VIDUNDERLIGE VAKRE VERDEN
Reklameplakater som kulturhistoriske kilder 1945–2025
Reklame har ryktet på seg for å manipulere, å ha dårlig innflytelse på selvbildet, å underbygge klisjeer og fordommer og å forvrenge virkeligheten. Ryktet stemmer, men foredraget skal vise at reklame faktisk kan forandre verden til et bedre sted.
Dette er temaet for foredraget som Martina Gaux, som arbeider ved plakatsamlingen i Nasjonalbiblioteket, vil holde i NBBS 12. november.
Tittelen er en referanse til Aldous Huxleys Brave new world som kom ut i 1932 og omhandler total manipulasjon gjennom media og offentlige informasjonssystemer i et prefabrikkert samfunn hvor avvik fra normen ikke blir tolerert.
Dette åpne foredragsmøtet finner sted onsdag 12. november 2025 kl. 18:00 i Slottsbiblioteket i Nasjonalbiblioteket. Inngang fra Henrik Ibsens gate, og Slottsbiblioteket ligger inn til venstre i hallen.