Årsmøte og faglig møte 11. oktober

katedralskolensbibliotek_400x251

NBBS avholder årsmøte med etterfølgende temamøte tirsdag 11. oktober kl. 17:00 på/i Oslo katedralskole, Christiania Kathedralskoles Bibliothek, Ullevålsveien 31.
Etter årsmøtet presenterer Ernst H. Bjerke, samlingsforvalteren ved Christiania Kathedralskoles Bibliothek, CKB og viser rundt i nyoppussete lokaler. Nytt utstillingsområde, gamle og nye tilskudd til samlingen står på programmet. Dette er et av de virkelig spennende gamle bibliotekene vi har!
Alle interesserte er velkomne til å delta på møtet og bli med i NBBS!

* * *

Oslo katedralskoles gamle bibliotek er Norges eldste bibliotek og største skolebibliotek. Av samlingens henved 50.000 bind er totalt ca. 27.000 titler registrert i nettkatalogen. Samlingen omfatter dokumenter fra ni århundrer, og trykte bøker fra 1400- til 1800-tallet. Selv om vi vet at det har vært en boksamling ved skolen siden middelalderen, kan den bevarte samlingen kun føre sine røtter tilbake til midten av 1600-tallet. Frem til biblioteket fikk faste innkjøpsmidler på 1800-tallet var tilveksten i det vesentlige avhengig av gaver. Biblioteket omfatter derfor flere mer eller mindre fullstendige privatbiblioteker fra 17- og 1800-tallet. Blant giverne kan nevnes Christen Staphensøn Bang, Jacob Rasch, Grev Christian Rantzau, Bernt Anker, Herman Colbjørnsen, M. R. Flor, Jakob Løkke og Oskar Garstein. Samlingen brukes aktivt i undervisningen, og er tilgjengelig for forskere og andre interesserte etter avtale. Vi tillater ikke utlån, men kan stille lesesalsplass til disposisjon.